søndag 2. mai 2010

Rutet lappeteppe, hvordan gjøre det...;o) Og en sydd settekasse, og en fancy hylle...;o)

Her kommer en "hvordan gjør man det" på rutet lappeteppe;o)
Det hele starter med x antall firkanta lapper. Det spiller ingen rolle hvor store, eller hvor mange, så lenge det utgjør en firkant til slutt. Du kan f.eks bruke 3x3 lapper og lage ei pute.
Jeg har brukt 10x8 med 5tommer kvadrater.
Pass på at kvadratene er like store. Det gjør du enklest med skjærebrett, linjal og rullekniv, men du kan også lage en mal og tegne rundt og klippe.
Legg de ut på gulvet slik du vil teppet skal bli, husk å legge eventuelle mønstre riktig vei. Når du er fornøyd med måten det er lagt på, så begynner du å samle rutene.
Begynn nederst til venstre, og jobb deg oppover, la den nederste ligge nederst i bunken.
Når alle bunkene ligger på en rekke, så merker du de med nummerlapp. Nr 1 til venstre, og så 2,3,4 osv....
Og så er det sytid...
Start med bunke 1 og 2, ta bort knappenålene og pass på å ikke vri bunken, hvis du har mønster som skal ligge en bestemt vei. Legg de to øverste lappene (1 fra hver bunke) sammen rette mot rette, og sy med sømmonn på en liten cm eller noe. Jeg bruker bredda på foten. Når du har sydd de to første lappene sammen, så tar du de 2 neste lappene (selvfølgelig 1 fra hver bunke igjen;o)), og syr de sammen UTEN å kutte tråden

Du vil da få en laaang vimpelrekke med ruter sydd sammen;o) Når du ikke har flere lapper igjen i bunken, så er du klar til å begynne på bunke nr 3
Ta øverste ruta i bunke nr 3 og sy sammen med øverste ruta i bunke nr 2, fortsett så med nestøverste, osv osv. Når du er ferdig med bunke 3, så tar du bunke 4, 5 ,6 ;o)))
Da vil du ende opp et "teppe" som er sydd sammen loddrett, og henger sammen med trådene vannrett (viktigheten av å ikke klippe av mellom rutene...;o))
Så skal det stykes....
Øverste raden den ene veien, og neste raden den andre veien

Stryk alle radene annen hver vei.

Nå skal du sy sammen de vannrette sømmene. Avhengig av hvor nøyaktig man har vært i skjæring og sying, så vil rutene nå passe sammen skjøt til skjøt. ( Mine gjør det skjeldent, bare så det er sagt)
Sy sammen alle de vannrette sømmene og stryk de. Nå skal de strykes samme vei, oppover eller nedover;o))
Voila, teppetoppen ferdig.
Jeg har ikke sydd teppe mitt ferdig ennå, så hvordan montere bakstykke og slikt, får komme litt senere;o))))))

Et annet proskjekt jeg har studert litt på i det siste......
Ei venninne har alle sytrådene sine i settekasser montert på veggen. Utrolig dekorativt og veldig praktisk. Så jeg har vært på utkikk etter settekasser i lang tid nå. Meeeen det var langt mellom settekassene, og de få jeg fant, var svindyre, så da får man bare lage.....;o)
Min lille hylle er laget etter skohylleprinsnippet, og jeg hadde visst flere trådsneller enn jeg trodde, så jeg må nok lage en til. Småplukk, men utrolig moro. I alle "hyllene" er det stukket inn en liten pappmal fr å stive av.
Tok meg 3 timer på en syskravlekveld, og det er vel omtrendt tiden jeg hadde brukt for å male ei settekasse også;o))

For noen uker siden var vi på quiltekafe nede hos Merete på Meretes Atelier.
Der ble det klippet opp noe stoff til lappeteknikk, og disse pappbitene som stoffet ligger rundt ble liggende. De skulle egentlig bare i papirdunken, men ble jo umiddelbart tinget av undertegnede.;o)
Disse kunne jeg vel bruke til noe...

Tapet, lim og hylleknekter fra biltema....;o))))
Og joda, jeg har laget 3 hylleplater av de 3 papphylsene, men fant bare 2 hylleknekter i mitt "kreative kaos", så foreløpig er det bare montert 1 hylle;o////
Siden de er av papp, så kan jeg ikke sette noe tungt på de, men noen glass med knapper går finfint;o)))
Tusen takk for alle koselige kommentarer som jeg får, de blir høyt verdsatt;o)


post signature

19 kommentarer:

Ellemeller sa...

Jøsses som du har stått på!! HEr er det både sofa, kjoler, hyller og tepper uten at eg har fått det med meg!!
So flott at du har laga ei forklaring på lappeteppe, eg har aldri laga eit slikt før, men har store planer;) Hyllene var supersmarte! og sofaen griselekker!! Det var forresten alt det andre du har produsert òg!
FIn start på ein snøfylt søndag dette:)

HA ein strålande dag!

Unknown sa...

Så flott du holder orden på saker å ting. :))

Ellemeller sa...

Jepp, eg sto opp til tett "snøkave" som vi seier her opp. MArkane var kvite og eg tilsvarande sur!
No vil eg ha vår also!!
Eg ringer SAS og høyrer om dei har flybillett Ålesund- Sylysten, KUN tur... aldri retur! ;)

Ann Tove sa...

Takk for forklaring på korleis ein syr lappeteppe. Greit for ei som meg som ikkje har laga slike enda. Dette skal eg prøve ein dag:)
Artig settekasse til trådsneller, greit å ha oversikt over fargane.

Litefrø sa...

Nå øyner jeg plutselig håp om å sy et lappeteppe... En gang.... ;) stilihe knqppe oppbevaring og hyller du har laget!

Lykkeliten sa...

Like effektiv og kreativ som vanlig;-)

Det er alltid koselig å stikke innom bloggen dine og nyte synet av dine prosjekter.

Klem Lykkeliten

P.S. Hvis ellemeller melder sin ankomst, så er sjansen stor for at jeg også dukker opp!

Solveig sa...

Det er det jeg sier, kjære Linda; når du først tar løst, da kommer det ene prosjektet etter det andre! Hjelpe meg som du har stått på og fullført det ene større prosjektet etter det andre! Jeg har også kjøpt inn stoff til lappeteppe, men denne gangen skal jeg også kjøpe sprayklister før jeg forer det hele. Er litt lei av lapper som forskyver seg, ser du:o)))
Så flott en hylle du har laget. Skulle hatt meg et eget hobbyrom - da kunne jeg har eksprimentert litt jeg også:o)))
Ønsker deg en strålende flott uke, min venn. Gleder meg til å se ditt (dine) neste prosjekt!
Klem fra Solveig

Anonym sa...

Hjelpe meg så flink du er Linda!,
- skikkelig produktiv:-)
Nydelig teppe, sofa,buksedresser,hyller etc -har kikket litt nedover!;-)
Ha en kreativ dag , her er det rom for flere inne-aktiviter..:-)
(her snør det..!)
Klem,Hege.

Solveig sa...

Tviiiler ikke på at du kunne ha funnet på mye gøy med malerkosten i hånd. Synes jeg hører latteren helt hit:o)))))) Du er akkurat som min far; slipp han ikke av syne med en motorsag - da blir det snauklipt det meste kan du si:o))))))))))
Ha en flott torsdag, min gode venn! Liker dine sprelske påfunn og herlige ideer - du er så sprudlende!!
Klem fra medsøster i vanvittige ideer!

Anonym sa...

Hei Linda...Du e nå god au.Ser at mange likte å lære om lappeteppesammensyingen(Gud for et langt ord).Vi sees om noen timer, klem fra mamma.

Solveig sa...

Helt ute er du da ikke. Nå har det dukket opp hjerter i bloggen din også:o)))
Jeg har ikke så mye tid til blogging selv i disse dager. Løper til og fra jobb og mellom hjem og hytte. Skal liksom ha en finger med overalt og da blir det slik:o)))
Uansett kos å høre fra deg. Da er jeg fornøyd:o))
Ønsker deg en nydelig 17 i vakre sør, min venn. Eia var jeg der!!!

Klem fra Solveig

Bluggi buggi blogg sa...

Hei hei :)
Så flink og kreativ du er. Elsker å sy selv og har sydd en del lappetepper, så da er det ekstra gøy å besøke andre som gjør det sammen :)
Velkommen til give away hos meg.
Trude :)

Siddis back home sa...

Så mye flott du lager! Ha en fin uke!

Norwaystyle sa...

Hallo Linda. Lenge siden sist. Jeg måtte bare innom en tur for å si hei og for å se på alt det fine du har laget siden sist. Du er helt fenomenalt kreativ. Så herlig settekasse til sytrådene. Det ble også skikkelig oversiktlig. Ha en super dag.

Solveig sa...

Hvordan går det med deg, min venn? Må liksom sjekke om du har det bra der sør:o))) Er sikker på at det vrimler med prosjekter i såvel hage som i sybua for tiden:o)))
Ville stikke innom og ønske deg en herlig helg. Nå har jeg fått spadd opp et blomsterbed og i morgen går turen til hytta - herlig!
Klem fra Solveig

Venke sa...

Så smart! Bra med gjenbruk. Si ifra om du trenger flere - sånn ca 50 eller noe...;)

Rita sa...

Hei! Fant bloggen din i dag. Du er veldig kreativ og lager mye fint-! Ha en fin helg!

Helena sa...

Veldig bra beskrevet hvordan du laget teppet. Og for en flott blogg du har.

Anonym sa...

Hei!
Fant bloggen din i dag i håp om å finne ut av hvordan man lager lappetepper - jeg ble utrolig glad når jeg endelig fant en "oppskrift" jeg kunne forstå meg på!:) Er temmelig "grønn" på syområdet, men har likevel utrolig lyst å lage mitt eget lappeteppe så dette var gøy:) Har du fått lagt ut et innlegg om hvordan man lager bakside til teppet, og "fullfører" det hele? Kunne jeg i så tilfelle fått linken?:)
Kjekt å lese om alt du lager - veldig kreativt!